Overzicht incidentele baten en lasten

In de Gemeentewet is opgenomen dat onze begroting structureel en reëel in evenwicht moet zijn. In artikel 189 (tweede lid) is opgenomen: “De raad ziet erop toe dat de begroting structureel en reëel in evenwicht is. Hiervan kan hij afwijken indien aannemelijk is dat het structureel en reëel evenwicht in de begroting in de eerstvolgende jaren tot stand zal worden gebracht.”

Structureel evenwicht betekent dat structurele lasten worden gedekt door structurele baten. Met reëel evenwicht wordt bedoeld dat de geraamde baten en lasten in de begroting en meerjarenraming volledig1 en realistisch zijn.

Omschrijving / toelichting

B2021

W2021

Saldo

Lasten

Samenleving

Tozo gelden verstrekkingen en uitvoeringskosten

1.617

1.618

-1

Als gevolg van de coronapandemie krijgen zelfstandige ondernemers een tijdelijke ondersteuning voor gederfde inkomsten.

Compensatieregeling Cultuur- Buurt en Dorpshuizen

37

37

-

Veel van de culturele instellingen, buurt- en dorpshuizen die door gemeenten worden ondersteund, komen door de coronacrisis in de problemen omdat activiteiten niet kunnen doorgaan en eigen inkomsten dalen. Met de extra eenmalige middelen, worden deze instellingen ondersteund om zo de lokale culturele infrastructuur in stand te houden.

Bijdrage exploitatietekort zwembad (coronasteun)

185

185

-

Door de lockdown periode hebben zwembaden tekorten opgelopen binnen hun exploitatie. Zwembaden worden gezien als een belangrijke maatschappelijke functie en gemeenten worden door het Rijk gecompenseerd in het vergoeden van het exploitatietekort.

Wonen

Implementatie omgevingswet

320

246

74

Het betreft hier de kosten ter voorbereiding op de uitvoering van de Omgevingswet. De implementatiekosten zijn tijdelijk en vallen niet onder de structurele lasten. De lasten die voortvloeien uit het uitvoeren van de structurele taak worden wel structureel

Integrale Visie Thamerdal

35

40

-5

Het meerjarenonderhoudsprogramma met middelen voor de aanpak van de openbare ruimte, parkeermogelijkheden, maatregelen voor klimaatadaptatie en verhoging van de biodiversiteit staan hoog op de agenda. Technische keuzes voor aanpak van waterbeheersing zijn echter bepalend voor de mogelijkheden in openbare ruimte voor verkeer, parkeren, groen en spelen en voor eventuele nieuwbouw. We willen de vele thema’s die aandacht verdienen samenvoegen in één integrale visie, die gericht is op het integraal maar ook pragmatisch oplossen van de uitdagingen waar we voor staan.

Groot planmatig onderhoud wegen

1.270

651

620

Egalisatie planmatig onderhoud openbare ruimte

Groot planmatig onderhoud civiele kunstwerken

84

67

18

Egalisatie planmatig onderhoud openbare ruimte

Groot planmatig onderhoud OV

112

100

12

Egalisatie planmatig onderhoud openbare ruimte

Groot planmatig onderhoud groen

587

103

484

Egalisatie planmatig onderhoud openbare ruimte

Lagere lasten riolering

-149

-405

256

Egalisatie riolering

Reserve riolering

442

405

37

Egalisatie riolering

Lagere lasten ruimte voor ruimte

-374

-205

-169

Egalisatie ruimte voor ruimte

Reserve ruimte voor ruimte

374

205

169

Egalisatie ruimte voor ruimte

Werken

Vervolgonderzoek Wonen, sporten en recreëren

97

104

-7

Haalbaarheidsonderzoek, afgerond in 2021

Horecavisie

35

12

23

Het proces om tot een horecavisie te komen is gestart eind 2019. De uitvoeringsorganisatie heeft dit proces begeleid en een adviesbureau de opdracht gegeven een visie op te stellen. Door verschillende oorzaken is er echter geen beleid vastgesteld dat voldoet aan de eisen die we daar als gemeente aan stellen, zodat er in onderling overleg met het adviesbureau is afgesproken de samenwerking voor dit project te beëindigen. Binnen de begroting van de gemeente waren voor het opstellen van de visie geen middelen opgenomen. De gemeente heeft geconstateerd dat het trekken van het project door afdeling Wonen en Werken, met inzet van medewerkers met een economische achtergrond meer voor de hand liggend is. Aangezien er binnen de gemeente geen krediet beschikbaar was, is dit via de Turap alsnog aangevraagd, zodat er geen verdere vertraging ontstaat. Het adviesbureau betaalt een deel van de gefactureerde kosten terug.

Opstellen bereikbaarheidsvisie

80

79

1

De Mobiliteitsvisie Uithoorn 2040 geeft richting aan de mobiliteitsopgaven voor de korte en (middel)lange termijn waarbij de onderwerpen veiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid centraal staan. Na het vaststellen van de Mobiliteitsvisie door de gemeenteraad wordt het uitvoeringsprogramma voor de komende raadsperiode opgesteld en een doorkijk gemaakt voor de periode daarna. De lasten van dit uitvoeringsprogramma worden dan als structureel beschouwd.

Organiseren

Extra kosten verkiezingen i.v.m. corona

60

75

-15

Extra uitgaven voor verkiezingen i.v.m. corona in 2021

Bestuurskrachtonderzoek

13

11

2

Onderzoek afgerond in 2021

Extra kosten Uithoorn 200 jaar

95

31

64

Kosten voor viering 200 jarig jubileum

MFA Zijdelwaard: tijdelijke huisvestingskosten

433

287

146

Tijdelijke huisvesting gedurende nieuwbouw in 2021 en 2022

Ontwikkelagenda participatie

10

8

2

Opstellen nota afgerond in 2021

Verkoop Bovenboog

26

12

15

Kosten voor de verkoop van een pand in 2021

Planmatig onderhoud gemeentehuis

223

200

23

Egalisatie planmatig onderhoud gebouwen

Storting in voorziening exploitatierisico's

32

55

-23

Storting i.v.m. verliesgevende grondexploitatie die wordt afgerond in 2022

Uitgaven facilitaire grondexploitaties

298

693

-394

Projecten met een looptijd maximaal tot en met 2022

Uitgaven bouwgronden in exploitatie

3.145

1.432

1.712

Projecten die worden afgerond in 2022

Mutatie boekwaarde bouwgronden in exploitatie

-

311

-311

Projecten die worden afgerond in 2022

Uitgaven grondexploitaties in voorbereiding

328

251

77

Projecten waarvan de einddatum nog niet bekend is

Hogere onderhoudslasten MFA De Legmeer dan jaargemiddelde

211

156

55

Egalisatie planmatig onderhoud gebouwen

Lagere onderhoudslasten gemeentelijke gebouwen dan jaargemiddelde

-106

-95

-11

Egalisatie planmatig onderhoud gebouwen

Reserve onderhoud (gemeentelijke) gebouwen

106

95

11

Egalisatie planmatig onderhoud gebouwen

Reserve Groot onderhoud openbare ruimte

1.482

1.482

-

Egalisatie planmatig onderhoud openbare ruimte

Overgehevelde exploitatiebudgetten

537

537

-

Saldo overgehevelde exploitatiebudgetten

Reserve overheveling budgetten

799

799

-

Overheveling budgetten van 2020 naar 2021

Saldo lasten

12.446

9.582

2.864

Baten

Samenleving

Tozo gelden vergoeding voor verstrekkingen en uitvoeringskosten

1.617

2.017

-400

Als gevolg van de coronapandemie krijgen zelfstandige ondernemers een tijdelijke ondersteuning voor gederfde inkomsten. Deze gederfde inkomsten worden gecompenseerd. De gecomenseerde uitvoeringskosten zijn hoger dan de werkelijke uitgaven en leveren een incidenteel voordeel op met de uitgaven welke hier tegenover staan (afgerond € 400k)

Wonen

Reserve speelbeleidsplan

25

25

-

Dekking voor het speelbeleidsplan

Reserve riolering

293

-

293

Egalisatie riolering

Organiseren

Verkoop Bovenboog

525

526

-1

Verkoopopbrengst van een pand

Vrijval voorziening GPA

-

773

-773

Voorziening voor grondexploitatie bedrijventerrein GPA

Precarioinkomsten

1.528

1.557

-28

Als gemeente Uithoorn hebben we in 2021 voor de laatste maal precariobelasting op kabels en leidingen opgelegd.

Facilitaire grondexploitaties

257

294

-37

Projecten met een looptijd maximaal tot en met 2022

Bouwgronden in exploitatie

640

635

5

Projecten die worden afgerond in 2022

Mutatie boekwaarde bouwgronden in exploitatie

3.327

1.729

1.598

Projecten die worden afgerond in 2022

Boekwaarde grondexploitaties in voorbereiding

328

251

77

Projecten waarvan de einddatum nog niet bekend is

Reserve overheveling budgetten

1.336

1.336

-

Overheveling budgetten van 2020 naar 2021

Reserve onderhoud (gemeentelijke) gebouwen

223

179

44

Egalisatie planmatig onderhoud gebouwen

Reserve onderhoud MFA De Legmeer

211

156

55

Egalisatie planmatig onderhoud gebouwen

Reserve Groot onderhoud openbare ruimte

2.054

921

1.133

Egalisatie planmatig onderhoud openbare ruimte

Reserve Vinckebuurt

14

14

-

Dekking plankosten uit een reserve van een project dat afloopt in 2022

Budgetegalisatiereserve

763

763

-

Dekking tekort begrotingssaldo

Algemene risicoreserve

1.355

1.355

-

Dekking tekort begrotingssaldo

Saldo Baten

14.498

12.531

1.967

Saldo incidentele baten en lasten

2.052

2.948

-896

Onderstaand overzicht bevat de incidentele mutaties op de reserves. Een nadere toelichting hierop is te vinden onder hoofdstuk '6.3.2 toelichting op de balans passiva'.

Verloop van de 'íncidentele' reserves

Reserve (bedragen X 1.000)

Beginstand 2021

Resultaat 2020

Dotatie

Onttrekking

Vrijval

Eindstand 2021

Algemene risicoreserve

48.063

-700

-

1.355

46.007

Budgetegalisatiereserve

1.808

-

763

-

1.045

Totaal algemene reserves

49.871

-700

-

2.119

-

47.052

Reserve budget overheveling

536

799

1.336

-

Reserve onderhoud openbare ruimte

4.482

1.482

921

5.044

Reserve onderhoud gebouwen

468

95

179

384

Reserve onderhoud MFA de Legmeer

749

-

156

594

Reserve reiniging

-

-

-

-

Reserve riolering

1.189

406

-

1.594

Reserve Ruimte voor Ruimte

64

205

-

269

Reserve speelbeleidsplan

48

-

25

23

Reserve Vinckebuurt

40

-

14

27

Totaal bestemmingsreserves

7.577

0

2.987

2.630

0

7.934

Totaal reserves

57.448

-700

2.987

4.749

-

54.986

In de notitie structurele en incidentele baten en lasten van de commissie BBV is opgenomen dat in de basis alle reservemutaties als incidenteel worden beschouwd met uitzondering van bestemmingsreserves ter dekking kapitaallasten. Aangezien de gemeente Uithoorn geen reserve heeft ter dekking van kapitaallasten worden alle reservemutaties als incidenteel beschouwd. Een overzicht met structurele mutaties wordt daarom niet apart opgenomen.

Stel uw tan:document zelf samen

SELECTIE

(0) - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf