Overzicht incidentele baten en lasten
In de Gemeentewet is opgenomen dat onze begroting structureel en reëel in evenwicht moet zijn. In artikel 189 (tweede lid) is opgenomen: “De raad ziet erop toe dat de begroting structureel en reëel in evenwicht is. Hiervan kan hij afwijken indien aannemelijk is dat het structureel en reëel evenwicht in de begroting in de eerstvolgende jaren tot stand zal worden gebracht.”
Structureel evenwicht betekent dat structurele lasten worden gedekt door structurele baten. Met reëel evenwicht wordt bedoeld dat de geraamde baten en lasten in de begroting en meerjarenraming volledig1 en realistisch zijn.
Omschrijving / toelichting | B2021 | W2021 | Saldo |
---|---|---|---|
Lasten | |||
Samenleving | |||
Tozo gelden verstrekkingen en uitvoeringskosten | 1.617 | 1.618 | -1 |
Als gevolg van de coronapandemie krijgen zelfstandige ondernemers een tijdelijke ondersteuning voor gederfde inkomsten. | |||
Compensatieregeling Cultuur- Buurt en Dorpshuizen | 37 | 37 | - |
Veel van de culturele instellingen, buurt- en dorpshuizen die door gemeenten worden ondersteund, komen door de coronacrisis in de problemen omdat activiteiten niet kunnen doorgaan en eigen inkomsten dalen. Met de extra eenmalige middelen, worden deze instellingen ondersteund om zo de lokale culturele infrastructuur in stand te houden. | |||
Bijdrage exploitatietekort zwembad (coronasteun) | 185 | 185 | - |
Door de lockdown periode hebben zwembaden tekorten opgelopen binnen hun exploitatie. Zwembaden worden gezien als een belangrijke maatschappelijke functie en gemeenten worden door het Rijk gecompenseerd in het vergoeden van het exploitatietekort. | |||
Wonen | |||
Implementatie omgevingswet | 320 | 246 | 74 |
Het betreft hier de kosten ter voorbereiding op de uitvoering van de Omgevingswet. De implementatiekosten zijn tijdelijk en vallen niet onder de structurele lasten. De lasten die voortvloeien uit het uitvoeren van de structurele taak worden wel structureel | |||
Integrale Visie Thamerdal | 35 | 40 | -5 |
Het meerjarenonderhoudsprogramma met middelen voor de aanpak van de openbare ruimte, parkeermogelijkheden, maatregelen voor klimaatadaptatie en verhoging van de biodiversiteit staan hoog op de agenda. Technische keuzes voor aanpak van waterbeheersing zijn echter bepalend voor de mogelijkheden in openbare ruimte voor verkeer, parkeren, groen en spelen en voor eventuele nieuwbouw. We willen de vele thema’s die aandacht verdienen samenvoegen in één integrale visie, die gericht is op het integraal maar ook pragmatisch oplossen van de uitdagingen waar we voor staan. | |||
Groot planmatig onderhoud wegen | 1.270 | 651 | 620 |
Egalisatie planmatig onderhoud openbare ruimte | |||
Groot planmatig onderhoud civiele kunstwerken | 84 | 67 | 18 |
Egalisatie planmatig onderhoud openbare ruimte | |||
Groot planmatig onderhoud OV | 112 | 100 | 12 |
Egalisatie planmatig onderhoud openbare ruimte | |||
Groot planmatig onderhoud groen | 587 | 103 | 484 |
Egalisatie planmatig onderhoud openbare ruimte | |||
Lagere lasten riolering | -149 | -405 | 256 |
Egalisatie riolering | |||
Reserve riolering | 442 | 405 | 37 |
Egalisatie riolering | |||
Lagere lasten ruimte voor ruimte | -374 | -205 | -169 |
Egalisatie ruimte voor ruimte | |||
Reserve ruimte voor ruimte | 374 | 205 | 169 |
Egalisatie ruimte voor ruimte | |||
Werken | |||
Vervolgonderzoek Wonen, sporten en recreëren | 97 | 104 | -7 |
Haalbaarheidsonderzoek, afgerond in 2021 | |||
Horecavisie | 35 | 12 | 23 |
Het proces om tot een horecavisie te komen is gestart eind 2019. De uitvoeringsorganisatie heeft dit proces begeleid en een adviesbureau de opdracht gegeven een visie op te stellen. Door verschillende oorzaken is er echter geen beleid vastgesteld dat voldoet aan de eisen die we daar als gemeente aan stellen, zodat er in onderling overleg met het adviesbureau is afgesproken de samenwerking voor dit project te beëindigen. Binnen de begroting van de gemeente waren voor het opstellen van de visie geen middelen opgenomen. De gemeente heeft geconstateerd dat het trekken van het project door afdeling Wonen en Werken, met inzet van medewerkers met een economische achtergrond meer voor de hand liggend is. Aangezien er binnen de gemeente geen krediet beschikbaar was, is dit via de Turap alsnog aangevraagd, zodat er geen verdere vertraging ontstaat. Het adviesbureau betaalt een deel van de gefactureerde kosten terug. | |||
Opstellen bereikbaarheidsvisie | 80 | 79 | 1 |
De Mobiliteitsvisie Uithoorn 2040 geeft richting aan de mobiliteitsopgaven voor de korte en (middel)lange termijn waarbij de onderwerpen veiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid centraal staan. Na het vaststellen van de Mobiliteitsvisie door de gemeenteraad wordt het uitvoeringsprogramma voor de komende raadsperiode opgesteld en een doorkijk gemaakt voor de periode daarna. De lasten van dit uitvoeringsprogramma worden dan als structureel beschouwd. | |||
Organiseren | |||
Extra kosten verkiezingen i.v.m. corona | 60 | 75 | -15 |
Extra uitgaven voor verkiezingen i.v.m. corona in 2021 | |||
Bestuurskrachtonderzoek | 13 | 11 | 2 |
Onderzoek afgerond in 2021 | |||
Extra kosten Uithoorn 200 jaar | 95 | 31 | 64 |
Kosten voor viering 200 jarig jubileum | |||
MFA Zijdelwaard: tijdelijke huisvestingskosten | 433 | 287 | 146 |
Tijdelijke huisvesting gedurende nieuwbouw in 2021 en 2022 | |||
Ontwikkelagenda participatie | 10 | 8 | 2 |
Opstellen nota afgerond in 2021 | |||
Verkoop Bovenboog | 26 | 12 | 15 |
Kosten voor de verkoop van een pand in 2021 | |||
Planmatig onderhoud gemeentehuis | 223 | 200 | 23 |
Egalisatie planmatig onderhoud gebouwen | |||
Storting in voorziening exploitatierisico's | 32 | 55 | -23 |
Storting i.v.m. verliesgevende grondexploitatie die wordt afgerond in 2022 | |||
Uitgaven facilitaire grondexploitaties | 298 | 693 | -394 |
Projecten met een looptijd maximaal tot en met 2022 | |||
Uitgaven bouwgronden in exploitatie | 3.145 | 1.432 | 1.712 |
Projecten die worden afgerond in 2022 | |||
Mutatie boekwaarde bouwgronden in exploitatie | - | 311 | -311 |
Projecten die worden afgerond in 2022 | |||
Uitgaven grondexploitaties in voorbereiding | 328 | 251 | 77 |
Projecten waarvan de einddatum nog niet bekend is | |||
Hogere onderhoudslasten MFA De Legmeer dan jaargemiddelde | 211 | 156 | 55 |
Egalisatie planmatig onderhoud gebouwen | |||
Lagere onderhoudslasten gemeentelijke gebouwen dan jaargemiddelde | -106 | -95 | -11 |
Egalisatie planmatig onderhoud gebouwen | |||
Reserve onderhoud (gemeentelijke) gebouwen | 106 | 95 | 11 |
Egalisatie planmatig onderhoud gebouwen | |||
Reserve Groot onderhoud openbare ruimte | 1.482 | 1.482 | - |
Egalisatie planmatig onderhoud openbare ruimte | |||
Overgehevelde exploitatiebudgetten | 537 | 537 | - |
Saldo overgehevelde exploitatiebudgetten | |||
Reserve overheveling budgetten | 799 | 799 | - |
Overheveling budgetten van 2020 naar 2021 | |||
Saldo lasten | 12.446 | 9.582 | 2.864 |
Baten | |||
Samenleving | |||
Tozo gelden vergoeding voor verstrekkingen en uitvoeringskosten | 1.617 | 2.017 | -400 |
Als gevolg van de coronapandemie krijgen zelfstandige ondernemers een tijdelijke ondersteuning voor gederfde inkomsten. Deze gederfde inkomsten worden gecompenseerd. De gecomenseerde uitvoeringskosten zijn hoger dan de werkelijke uitgaven en leveren een incidenteel voordeel op met de uitgaven welke hier tegenover staan (afgerond € 400k) | |||
Wonen | |||
Reserve speelbeleidsplan | 25 | 25 | - |
Dekking voor het speelbeleidsplan | |||
Reserve riolering | 293 | - | 293 |
Egalisatie riolering | |||
Organiseren | |||
Verkoop Bovenboog | 525 | 526 | -1 |
Verkoopopbrengst van een pand | |||
Vrijval voorziening GPA | - | 773 | -773 |
Voorziening voor grondexploitatie bedrijventerrein GPA | |||
Precarioinkomsten | 1.528 | 1.557 | -28 |
Als gemeente Uithoorn hebben we in 2021 voor de laatste maal precariobelasting op kabels en leidingen opgelegd. | |||
Facilitaire grondexploitaties | 257 | 294 | -37 |
Projecten met een looptijd maximaal tot en met 2022 | |||
Bouwgronden in exploitatie | 640 | 635 | 5 |
Projecten die worden afgerond in 2022 | |||
Mutatie boekwaarde bouwgronden in exploitatie | 3.327 | 1.729 | 1.598 |
Projecten die worden afgerond in 2022 | |||
Boekwaarde grondexploitaties in voorbereiding | 328 | 251 | 77 |
Projecten waarvan de einddatum nog niet bekend is | |||
Reserve overheveling budgetten | 1.336 | 1.336 | - |
Overheveling budgetten van 2020 naar 2021 | |||
Reserve onderhoud (gemeentelijke) gebouwen | 223 | 179 | 44 |
Egalisatie planmatig onderhoud gebouwen | |||
Reserve onderhoud MFA De Legmeer | 211 | 156 | 55 |
Egalisatie planmatig onderhoud gebouwen | |||
Reserve Groot onderhoud openbare ruimte | 2.054 | 921 | 1.133 |
Egalisatie planmatig onderhoud openbare ruimte | |||
Reserve Vinckebuurt | 14 | 14 | - |
Dekking plankosten uit een reserve van een project dat afloopt in 2022 | |||
Budgetegalisatiereserve | 763 | 763 | - |
Dekking tekort begrotingssaldo | |||
Algemene risicoreserve | 1.355 | 1.355 | - |
Dekking tekort begrotingssaldo | |||
Saldo Baten | 14.498 | 12.531 | 1.967 |
Saldo incidentele baten en lasten | 2.052 | 2.948 | -896 |
Onderstaand overzicht bevat de incidentele mutaties op de reserves. Een nadere toelichting hierop is te vinden onder hoofdstuk '6.3.2 toelichting op de balans passiva'.
Verloop van de 'íncidentele' reserves
Reserve (bedragen X 1.000) | Beginstand 2021 | Resultaat 2020 | Dotatie | Onttrekking | Vrijval | Eindstand 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|
Algemene risicoreserve | 48.063 | -700 | - | 1.355 | 46.007 | |
Budgetegalisatiereserve | 1.808 | - | 763 | - | 1.045 | |
Totaal algemene reserves | 49.871 | -700 | - | 2.119 | - | 47.052 |
Reserve budget overheveling | 536 | 799 | 1.336 | - | ||
Reserve onderhoud openbare ruimte | 4.482 | 1.482 | 921 | 5.044 | ||
Reserve onderhoud gebouwen | 468 | 95 | 179 | 384 | ||
Reserve onderhoud MFA de Legmeer | 749 | - | 156 | 594 | ||
Reserve reiniging | - | - | - | - | ||
Reserve riolering | 1.189 | 406 | - | 1.594 | ||
Reserve Ruimte voor Ruimte | 64 | 205 | - | 269 | ||
Reserve speelbeleidsplan | 48 | - | 25 | 23 | ||
Reserve Vinckebuurt | 40 | - | 14 | 27 | ||
Totaal bestemmingsreserves | 7.577 | 0 | 2.987 | 2.630 | 0 | 7.934 |
Totaal reserves | 57.448 | -700 | 2.987 | 4.749 | - | 54.986 |
In de notitie structurele en incidentele baten en lasten van de commissie BBV is opgenomen dat in de basis alle reservemutaties als incidenteel worden beschouwd met uitzondering van bestemmingsreserves ter dekking kapitaallasten. Aangezien de gemeente Uithoorn geen reserve heeft ter dekking van kapitaallasten worden alle reservemutaties als incidenteel beschouwd. Een overzicht met structurele mutaties wordt daarom niet apart opgenomen.