Passiva

(alle bedragen x € 1.000)

  • Eigen vermogen: Algemene reserve en algemene en bestemmingsreserves.

  • Voorzieningen: worden getroffen ten behoeve van voorzienbare risico’s. Voorzieningen voor het afdekken van exploitatierisico’s van de bouwgrondexploitatie zijn hier niet onder opgenomen, maar op de daarop betrekking hebbende actiefpost ‘Bouwgrondexploitatie’.

  • Vreemd lang vermogen; opgenomen gelden van bankinstellingen voor de termijn langer dan één jaar en bij de gemeente gestorte waarborgsommen.

Vaste financieringsmiddelen

Verloop van de reserves

Reserve (bedragen X 1.000)

Beginstand 2021

Resultaat 2020

Dotatie

Onttrekking

Vrijval

Eindstand 2021

Algemene risicoreserve

48.063

-700

-

1.355

46.007

Budgetegalisatiereserve

1.808

-

763

-

1.045

Totaal algemene reserves

49.871

-700

-

2.119

-

47.052

Reserve budget overheveling

536

799

1.336

-

Reserve onderhoud openbare ruimte

4.482

1.482

921

5.044

Reserve onderhoud gebouwen

468

95

179

384

Reserve onderhoud MFA de Legmeer

749

-

156

594

Reserve reiniging

-

-

-

-

Reserve riolering

1.189

406

-

1.594

Reserve Ruimte voor Ruimte

64

205

-

269

Reserve speelbeleidsplan

48

-

25

23

Reserve Vinckebuurt

40

-

14

27

Totaal bestemmingsreserves

7.577

0

2.987

2.630

0

7.934

Totaal reserves

57.448

-700

2.987

4.749

-

54.986

Toelichting Algemene risicoreserve

Doelstelling

De Algemene risicoreserve wordt gebruikt als buffer voor onverwachte financiële tegenvallers. De Algemene risicoreserve maakt een substantieel onderdeel uit van de weerstandscapaciteit.

Onderbouwing

De benodigde hoogte van de Algemene risicoreserve is afhankelijk van de risico’s. De hoogte van het risicoprofiel wordt vermenigvuldigd met een door de raad vastgestelde ratio om de benodigde omvang van de Algemene risicoreserve te bepalen. In de raadsvergadering van 24 mei 2012 over de 'nota financieel gezond Uithoorn' heeft de raad besloten een meer algemeen beleidskader vast te stellen omtrent de ratio. Indien het risico hoog is (groter of gelijk aan € 1 miljoen) en de kans dat dit zich voordoet is groter of gelijk aan 50% (1 x per 2-5 jaar) dan ratio 2 = goed. Anders volstaat ratio 1 = voldoende. In de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing wordt nader ingegaan op de (wijziging van) aanwezige risico’s.

Voeding

De Algemene risicoreserve wordt gevoed vanuit de Budgetegalisatiereserve, indien de hoogte van de Algemene risicoreserve lager is dan de benodigde weerstandscapaciteit. Hiervoor wordt via een afzonderlijk raadsbesluit, of als onderdeel van een voortgangsrapportage, goedkeuring aan de raad gevraagd. Als de Budgetegalisatiereserve onvoldoende hoog is, moet de reserve in een periode van 10 jaar op hoogte worden gebracht.

Bestemming

Indien een risico zich werkelijk voordoet kan besloten worden voor de financiële consequenties een beroep te doen op de Algemene risicoreserve. Hiervoor wordt via een afzonderlijk raadsbesluit, of als onderdeel van een voortgangsrapportage, goedkeuring aan de raad gevraagd.

Toelichting Budgetegalisatiereserve

Doelstelling

Vanwege het relatief onvoorspelbare karakter van de hoogte en timing van toekomstige investeringen en lasten is het doel om enige buffer in de besteding van (vrije) reserves te behouden.

Onderbouwing

Dit is de vrije reserve die onder meer gebruik wordt voor het bestemmen van het rekeningresultaat.

Voeding

De Budgetegalisatiereserve wordt gevoed door:

  • Een voordelig rekeningsaldo.

  • Een positief saldo van de herijking reserves.

Bestemming

De middelen van de Budgetegalisatiereserve worden aangewend voor de normale opvang van fluctuaties en tegenvallers. Voor zover de Budgetegalisatiereserve groter is dan nodig voor de normale functie van opvang van fluctuaties en tegenvallers, kan deze gezien worden als een algemene bestemmingsreserve en als zodanig worden ingezet voor dekking van investeringen of incidentele lasten. Bij de jaarrekening, een voortgangsrapportage of afzonderlijk voorstel wordt aan de raad toestemming gevraagd om geld aan de Budgetegalisatiereserve te ontrekken.

Toelichting Reserve Budgetoverheveling

Doelstelling

Overheveling van budgetten

Onderbouwing

In de tweede Turap 2019 is de reserve budgetoverheveling gevormd. Tot en met 2018 vond overheveling van de budgetten plaats middels de (algemene) budgetegalisatiereserve. Aangezien deze reserve een ander doel dient is het transparanter om de overheveling van budgetten via de reserve budgetoverheveling te laten verlopen.

Toelichting Reserve Onderhoud gebouwen

Doelstelling

Egalisatie van het sterk fluctuerende onderhoud van gemeentelijke gebouwen. Deze gebouwen zijn opgenomen in de paragraaf 'Onderhoud kapitaalgoederen' van de programmabegroting en aangeduid met Meerjaren onderhoudsplanning (MOP). Deze reserve is ingesteld bij de besluitvorming over de 'nota financieel gezond'.

Onderbouwing

Onttrekkingen en toevoegingen aan de reserve zijn gemaximaliseerd op de geplande uitgaven vanuit het beheerprogramma over een periode van 5 jaar. De onderhoudsplanning vanuit het beheerprogramma is langer dan de genoemde vijf jaar. Echter deze periode is een redelijke termijn waarop de onderhoudsuitgaven goed zijn te overzien en eventueel bij te sturen.

Toelichting Reserve Speelbeleidsplan

Doelstelling

Dekking kosten uitvoering speelbeleidsplan.

Onderbouwing

De uitgaven voortvloeiend uit het speelbeleidsplan 2008-2014 zouden tot een hoog beslag op de algemene middelen in de periode 2008-2014 leiden. Daarom heeft de raad ingestemd in 2008 met het vormen van een reserve Speelbeleidsplan om de lasten van het speelbeleidsplan te spreiden over de periode 2008-2022.

Toelichting Reserve Openbare ruimte

Doelstelling

N.v.t.

Onderbouwing

Op basis van het raadsvoorstel en raadsbesluit Assetmanagement openbare ruimte Groot planmatig onderhoud (28 januari 2016, RV15.69) heeft u besloten om de reserve openbare ruimte per 31 december 2015 op te heffen en het saldo per die datum toe te voegen aan de voorziening 'Groot planmatig onderhoud openbare ruimte'. Dit is bij de eindcontrole van de jaarrekening teruggedraaid.

Toelichting Reserve Vinckebuurt

Doelstelling

Dekking herinrichtingskosten omgeving Vinckebuurt.

Onderbouwing

In de raadsvergadering van 22 april 2012 heeft de raad de vorming van een bestemmingsreserve Vinckebuurt vastgesteld. Deze bestemmingsreserve is gevormd om plankosten te dekken en om de infrastructuur rondom Vinckebuurt aan te leggen. Het betreft de herinrichting van de Petrus Steenkampweg, Burgemeester van Meetelenstraat en de Wilhelminakade ter hoogte van het Zeemandeel. Omdat deze wegen buiten het plangebied van de exploitatieovereenkomst met Zeeman en Bouwfonds vallen, komen deze herinrichtingskosten ten laste van de gemeente.

Door aangescherpte BBV regelgeving is het niet langer toegestaan om kosten van investeringen in maatschappelijk nut (zoals wegen) te dekken uit reserves. Het is verplicht om deze op de balans te activeren en hierover af te schrijven. Bij de 1e tussentijdse rapportage 2020 is de reserve verlaagd naar het niveau dat benodigd is voor de resterende plankosten. Het overschot is overgeheveld naar de budgetegalisatiereserve. De investeringskosten voor de betreffende infrastructuur vinden naar verwachting plaats in de jaren 2021 tot en met 2023 en worden als investeringsbedrag aangevraagd.

Toelichting Reserve Onderhoud MFA de Legmeer

Doelstelling

Door het Rijk ontvangen middelen voor onderhoud scholen beschikbaar houden voor onderhoud.

Onderbouwing

In 2012 is door de raad besloten een reserve Onderhoud MFA de Legmeer te vormen. De looptijd van deze reserve is tot en met 2050, gelijk aan de economische levensduur van het gebouw MFA de Legmeer.

Reserve Ruimte voor Ruimte

Doelstelling

Dekking kosten ruimte voor ruimte overeenkomsten.

Onderbouwing

Op 26 januari 2011 heeft de raad besloten om de uitvoeringsnota Ruimte voor Ruimte vast te stellen om voor de uitvoering van de regeling een bestemmingsreserve Ruimte voor Ruimte in te stellen. Dit laatste was tot en met 2016 niet mogelijk omdat er nog geen opbrengsten waren gegenereerd. Met het vaststellen van het bestemmingsplan De Rietkraag en het aflopen van de beroepstermijn is het bestemmingsplan onherroepelijk geworden. De grond is geleverd aan de ontwikkelaar en de betaling door de ontwikkelaar heeft plaatsgevonden. Volgens de uitgangspunten van de nota grondbeleid heeft er in 2017 een winstneming uit het project plaatsgevonden. Rekening houdend met de tot nu toe gemaakte kosten, de risico's en de nog te verwachten kosten is de winstneming ingeschat op € 650.000. Op basis van raadsvoorstel en raadsbesluit RV 2017-043916 is het bedrag van de winstneming toegevoegd aan de bestemmingsreserve Ruimte voor Ruimte. Met dit bedrag zijn de lopende verplichtingen Ruimte voor Ruimte worden ingelost en is voor de komende periode de financiële bandbreedte bekend waarbinnen volgende Ruimte voor Ruimte overeenkomsten kunnen worden gesloten.

Reserve Reiniging

Doelstelling

Egalisatie van kosten en opbrengsten die verband houden met het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen.

Onderbouwing

De kosten van reiniging moeten in principe volledig verhaald te worden door de afvalstoffenheffing. Een mogelijk voordelig resultaat van het product reiniging bij de jaarrekening wordt ingezet bij de tariefstelling van het volgende begrotingsjaar. Hierdoor kunnen ook jaarlijkse schommelingen worden opgevangen en kan het tarief van de afvalstoffenheffing geleidelijk verlopen. Tot en met 2017 verliep dit al via de budgetegalisatiereserve. Bij de 2e Turap 2018 is besloten om een afzonderlijke reserve reiniging in te stellen.

Toelichting Reserve Riolering

Doelstelling

Egalisatie van kosten en opbrengsten van onderhoud en vervanging van rioleringen.

Onderbouwing

De kosten van riolering dienen in principe volledig verhaald te worden door middel van de rioolheffing. Om grote jaarlijkse schommelingen te kunnen opvangen is een reserve ingesteld, waarmee de tarieven geleidelijk kunnen verlopen naar een kostendekkend tarief voor de rioolheffing.

Volume

De volumebepaling is een afgeleide van het gemeentelijk rioleringsplan.

Voorzieningen

Verloop van de voorzieningen

Voorziening (bedragen X 1.000)

Beginstand 2021

dotatie

onttrekking

vrijval

Eindstand 2021

Voorziening GreenPark Aalsmeer

773

-

-

773

-

Voorziening pensioenverplichtingen

3.498

-

403

-

3.095

Totaal voorzieningen

4.271

-

403

773

3.095

Toelichting Voorziening Pensioenverplichtingen

Doelstelling

Dekking van pensioenaanspraken van bestuurders.

Onderbouwing

De pensioenverplichting voor de wethouders is tegen de contante waarde van de (reeds opgebouwde) toekomstige uitkeringsverplichtingen gewaardeerd.

Toelichting Voorziening GreenPark Aalsmeer

Doelstelling

Dekking van 50% van het geprognosticeerde resultaat bij beëindiging van de bedrijfsvoering uit hoofde van onze garantstelling.

Onderbouwing

Het verlies is gewaardeerd op de eindwaarde van het gezamenlijke resultaat van het ontwikkelingsbedrijf (grondexploitatie) en het erfpachtbedrijf. In 2021 kon de voorziening vrijvallen door positieve bijstellingen.

Onderhandse leningen van binnenlandse banken en overige financiële instellingen.

Vaste schulden met een rentetypische looptijd van één jaar of langer

Omschrijving

resterende looptijd (jaar)

31-12-2020

31-12-2021

Onderhandse leningen van:

binnenlandse banken en overige financiële instellingen

56.017

51.397

BNG lening (17 miljoen) Lening nr. 40.103046

26

12.750

12.264

BNG lening (20 miljoen) Lening nr. 40.105438

15

11.600

10.800

BNG lening (10 miljoen) Lening nr.40.106705

22

7.417

7.083

BNG Flexlening (15 miljoen) Lening nr.40.107726

10

10.250

9.250

NWB lening (10 miljoen) Lening nr.10.028695

5

5.000

4.000

BNG lening (10 miljoen) Lening nr.40.112760

6

9.000

8.000

Saldo

56.017

51.398

De boekwaarde van de (opgenomen) onderhandse leningen van binnenlandse banken en overige financiële instellingen per 31 december 2021 betreft zeven leningen die zijn opgenomen bij de nv Bank Nederlandse Gemeenten (BNG). De totale rentelast op de vaste schulden voor 2021 bedraagt € 1.777

Netto vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar

Omschrijving

31-12-2020

31-12-2021

Overige schulden

5.474

6.085

Banksaldi

458

Saldo

5.932

6.085

Deze posten bestaan voornamelijk uit crediteuren, nog te betalen loonheffing, premies sociale verzekeringen en het banksaldo.

Overlopende passiva

Omschrijving

31-12-2020

31-12-2021

Van Europese en/of Nederlandse overheidslichamen (vooruit)ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren

- het Rijk

236

698

- overige Nederlandse overheidslichamen

11

11

Overige vooruit ontvangen bedragen die ten bate van volgende begrotingsjaren komen

274

Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen, met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume

5.858

4.317

Saldo

6.379

5.026

Specificatie uitkeringen conform artikel 49

Uitkeringen van het Rijk

Omschrijving

31-12-2020

Ontvangen bedragen

Vrijgevallen bedragen of terug-betalingen

31-12-2021

Onderwijsachterstandenbeleid (OAB)

204

233

204

233

RRE subsidie (SiSa)

15

15

-

Gemeentelijke hulp Toeslagenaffaire

17

17

-

RREW subsidie (SiSa)

216

100

116

EAW subsidie (SiSa)

21

21

-

Middelen NPO 2021

131

131

Gezonde Leefstijlinterventie

27

27

Regeling specifieke uitkering ventialtie in scholen

191

191

Saldo

236

819

357

698

Uitkeringen van overige Nederlandse overheidslichamen

Omschrijving

31-12-2020

Ontvangen bedragen

Vrijgevallen bedragen of terug-betalingen

31-12-2021

SLS DC de Kwakel

11

11

Saldo

11

-

-

11

Per uitkering met specifiek bestedingsdoel wordt bovenstaand het verloop gedurende het jaar weergegeven. Deze posten zijn opgenomen onder de overlopende passiva.

Gewaarborgde geldleningen

Het verstrekken van een gemeentegarantie leidt niet tot een feitelijk verplichting of betaling en wordt daarom niet meegenomen binnen de balanstelling. In de bijlage vindt u een beknopt overzicht van de gewaarborgde geldleningen.

Staat van gewaarborgde geldleningen voor het verkrijgen en het verbeteren van eigen woningen (model F2)

Omschrijving

Oorspronkelijk bedrag

% lening waarvoor borg-stelling is verleend

Restant-bedrag geldlening 1-1-2021

Restant-bedrag geldlening 31-12-2021

ABN-AMRO Bank nv

7.139

100%

824

474

ABP-Hypotheken

1.570

100%

140

140

De Amersfoortse Verzekeringen

118

100%

17

-

Bouwfonds Hypotheken bv

1.662

100%

634

463

Direktbank nv

493

100%

233

62

ING Bank

3.203

100%

236

196

Postbank nv

2.302

100%

94

75

Coöperatieve Rabobank b.a.

1.688

100%

51

40

Reaal Hypotheken bv

1.264

100%

54

54

Fortis Bank nv

2.442

100%

63

61

Woonfonds Hypotheken

113

100%

58

58

Totaal

21.994

2.404

1.624

Overige gewaarborgde geldleningen (model F1)

Omschrijving

Andere borgen

Oorspronkelijk bedrag

% Borg

Restant-bedrag begin dienstjaar

Waarvan door gemeente gewaar-borgd

Restant-bedrag einde dienstjaar

Waarvan door gemeente gewaar-borgd

Eigen Haard

WSW

134.486

50%

32.100

16.050

30.923

15.462

GPA gebiedsontw

Gemeente Aalsmeer

92.100

50%

96.400

48.200

87.900

43.950

St. Woonzorg

WSW

15.666

50%

5.296

2.648

5.078

2.539

Qui Vive Hockey - en Tennisvereniging

550

100%

275

275

250

250

Thamerkerk BV

500

100%

487

487

473

473

Stichting Woongroep Holland

WSW

65.138

50%

63.075

31.538

63.075

31.538

Totaal

197.633

99.196

187.699

94.211

De borg- en garantstellingen zijn indirect, waarbij de gemeente als achtervang of garantsteller fungeert. Er hebben in 2021 géén betalingen plaatsgevonden in relatie tot borg- en garantiestellingen.

Niet uit de balans blijkende verplichtingen

In het kader van Europese aanbestedingen is een aantal contracten meegenomen in de foutenevaluatie van de accountant voor de volledige contractwaarde. Dit is, zoals vereist vanuit de Kadernota Rechtmatigheid van de commissie BBV, opgenomen onder de "Niet uit de balans blijkende verplichtingen". De doorgevoerde wijziging betreft het toevoegen van een tabel met de totale onrechtmatigheden in het kader van EU-aanbestedingsregels voor 2021.

Leverancier

Bedrag 2021

Arcadis Nederland

110

Sulo Nederland B.V.

83

Riemersma Advies & Management

62

Sweco Nederland

313

Totale contractwaarde

568

Niet uit de balans blijkende verplichtingen (contractwaarde > € 1 miljoen)

Conform artikel 53a van het BBV onderstaand belangrijke financiële verplichtingen waar de gemeente voor toekomstige jaren aan is verbonden.

Leverancier

Omschrijving

Begindatum

Einddatum

Verplichting jaar

Verplichting t/m einde looptijd

Vervoerservice van Driel B.V.

Leerlingenvervoer

aug-21

jul-25

300

1.350

Afval Energiebedrijf Amsterdam

Afvalinzameling

jan-18

jul-23

650

1.300

Sportbouwers B.V.

Realisatie MFA

2020

einde project

-

4.000

Totaal

950

6.650

Stel uw tan:document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf